Nie wiesz jaki garaż wybrać? Jak przygotować podłoże pod konstrukcje? A może zastanawiasz się jakie są aspekty prawne? Poniżej znajdziesz odpowiedzi na te pytania. 1. PRZYGOTOWANIE FUNDAMENTU POD KONSTRUKCJĘ Do zakupionego obiektu nasza firma udostępnia bezpłatnie szkic fundamentu z naniesionymi wymiarami. Prezntujemy trzy podstawowe sposoby przygotowania podłoża, które zapewni Ci maksymalne bezpieczeństwo. PŁYTA BETONOWA Inaczej zwana wylewką betonową, stanowi najbardziej popularne rozwiązanie wśród inwestorów. Należy jednak pamiętac, by zastosować płytę o odpowiedniej grubości minimum 15- 20 cm ze zbrojeniem - siatką zbrojeniową. Wylewka z betonu B15 lub B20. Podsypka żwirowo-piaskowa powinna mieć około 30 cm. FUNDAMENT PUNKTOWY Jest to wykonanie ekonomiczne i praktyczne, bloczki wykonane z betonu B15 lub B20 o wymiarach 30x30cm muszą być zatopione w gruncie conajmniej 80-120 cm, aby konstrukcja była stabilna. Należy pamiętać, by rozmieścić je w miejscach kotwienia ścian oraz odpowiednio wypoziomować, aby zapewnić utrzymanie garażu w prostej linii. Minimalna ilość punktów dla pojedynczego stanowiska od 6 do 11 punktów w zależności od wypełnienia. WIENIEC BETONOWY Wieniec betonowy dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie podłoża pod niemal cały obwód garażu. W tym celu należy wykonać ławę o szerokości 30cm z betony B15 lub B20, najlepiej wystającą na około 5 centymetrów z każdej strony poza linię obrysu obiektu. Jest to rozwiązanie odpowiednie dla osób, które nie chcą, aby na ich działce wykonana zostaławylewka pod garaż. Wypełnienie wewnętrzne mogą stanowić kostki betonowe lub płyty chodnikowe. Wieniec zagruntowany musi być na głębokości wolnej od zamarzania, czyli 80-120 cm. 2. JAKI WYMIAR WYBRAĆ? Aby prawidłowo dobrać parametry obiektu garażowego należy postępować wg poniższego schematu: - pomiar długości pojazdu z uwzględnieniem haka holowniczego - pomiar szerokości pojazdu z uwzględnieniem wielkości lusterek, otwartych drzwi - pomiar wysokości rys.1 Najmniejszy garaż z naszej oferty o długości 5020 i szerokości 2900 mm pozwala na swobodne parkowanie samochodu osobowego o mniejszych gabarytach. rys.2 W garażu o szerokości min.3500 mm wysiądziemy z samochodu z obydwu stron. W zależności od gabarytów samochodu ,należy do jego szerokości doliczyć co najmniej 1 metr. rys.3 Aby móc swobodnie parkować samochód w Twoim nowym garażu proponujemy do jego długości dodać min. 1 metr. Mierząć długosc samochodu pamietąj o haku holowniczym. rys.4 Jeżeli Twój garaż ma służyć do parkowania samochodu i pełnić tez rolę pomieszczenia gospodarczego, to do długości lub szerokości samochodu należałoby doliczyć min.2 metry. Zastanawiasz się czym zamknąć garaż? 3.JAKĄ BRAMĘ WYBRAĆ? Zastanawiasz się czym zamknąć garaż? Jednym z najczęściej wybieranych rozwiązań jest brama uchylna, która zapewnia atrakcyjną cenę oraz wysoką fukcjonalność. Nasza firma oderuje bramy uchylne producenta "Wiśniowski". Jak działa brama uchylna? Klasyczne modele posiadają bardzo prosty mechanizm działania. Otwieranie oraz zamykanie umożliwiają specjalne sprężyny odciążające, zamocowane w pakietach naciągów. Dzięki takiemu rozwiązaniu pancerz nie opada gwałtownie i łatwiejsze jest jego uniesienie. Decydując się na taki model należy jednak pamiętać, że przed bramą uchylną musi znajdować się przestrzeń, umożliwiająca swobodne unoszenie skrzydła. Jak działa brama segmentowa? W naszej ofercie posiadamy także bramy segmentowe. To jeden z rodzajów, które są znane również pod pojęciem sekcyjnych. Ten rodzaj zamknięcia garażu jest bardzo wygodny i polecany zwłaszcza tam, gdzie jest mało miejsca. Fakt, iż nie wymagają one dużo miejsca na otwarcie sprawia, że są bardzo szczelne i sprawdzają się w przypadku, gdy garaż wychodzi bezpośrednio na ulicę. Dostępne w obecnych czasach innowacyjne rozwiązania pozwalają zamontować w bramach segmentowych automatykę, która pozwala na jeszcze wygodniejsze ich otwieranie i zamykanie przy pomocy pilota. Cały proces montażu jest bardzo szybki i bezproblemowy, a otwieranie garażu jest możliwe dzięki rolkom i prowadnicy, która najczęściej znajduje się na suficie lub na ścianach garażu. 4. ASPEKTY PRAWNE Zanim zaczniesz przygotowanie budowy garażu, w pierwszej kolejności musisz zwrócić uwagę na wymagania przepisów prawa, które mogą determinować wielkość konstrukcji. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, garaż powinien mieć co najmniej 2,2 m wysokości w świetle konstrukcji i do spodu przewodów oraz urządzeń instalacyjnych 2 m. Ponadto musi uwzględniać wjazdy bądź wrota garażowe co najmniej o szerokości 2,3 m i wysokości 2 m w świetle. Mając to na względzie należy także odpowiednio dobrać parametry pod kątem indywidualnych preferencji i sposobu użytkowania – warto bowiem rozważyć czy w garażu będzie przechowywany tylko samochód, czy także motocykl.Na chwilę obecną w większości przypadków ze względu na specyfikę naszych konstrukcji (wolnostojąca, nietrwale związana z podłożem, demontowalna ) wymagane jest tylko zgłoszenie czyli podstawowa nieskomplikowana procedura wymagająca jedynie złożenie wniosku w Urzędzie Miasta lub Gminy. Oczywiście ostateczna decyzja należy do wydziału architektury, który swoją decyzję uzależnia od zapisów miejscowego planu zagospodarowania, powierzchni obiektu, usytuowania obiektu na działce. Obiekty zgłoszone jako pomieszczenia gospodarcze, zaplecza gospodarcze, wiaty, magazynki nietrwale związane z podłożem, pow. 35 m2 na każde 500 m2 działki. W niektórych urzędach wniosek o określenie warunków zabudowy nie jest wymagany. Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy Prawo budowlane, zgłoszeniu podlegają garaże o powierzchni zabudowy do 35 m2. W przypadku garaży powyżej 35m2 oraz garaży z drugą kondygnacją wymagane jest już uzyskanie pozwolenia na budowę. Można więc z całą pewnością stwierdzić, że wielkość garażu jest jednym z najbardziej istotnych czynników wpływających na to, jakich formalności należy dopełnić, by móc go postawić. W tym miejscu warto również dodać, że zgłoszenie budowy garaży wolnostojących do 35 m2 jest możliwe jedynie wówczas, gdy ich liczba (razem z oranżeriami i altanami) nie jest większa niż 2 na każdych 500 m2 działki. Przystępując do budowy garażu bez pozwolenia, pamiętaj również, że na mocy przepisów prawa budowlanego garaż musi mieć nachyloną posadzkę, instalację elektryczną, odpowiednią wysokość itp. PRAKTYCZNE INFORMACJE: ZGŁOSZENIE: 1. wniosek (wydział architektury) 2. mapki (wydział geodezji) 3. opis obiektu (producent) Czas przygotowania do 14 dni.Wydanie decyzji ok. 30 dni. POZWOLENIE NA BUDOWĘ: 1. wniosek: „określenie warunków zabudowy” 2. wniosek: „pozwolenie na budowę” 3. mapki (wydział geodezji + geodeta) 4. opis obiektu (producent) 5. projekt w 4 egzemplarzach (projektant) 6. książka budowy (kierownik budowy) Czas przygotowania do 14 dni. Wydanie decyzji ok. 60-90 dni. Decyzja Urzędu Miasta lub Gminy uzależniona jest od: 1. planu zagospodarowania przestrzennego 2. powierzchni/kubatury obiektu 3. powierzchni obiektu w stosunku do powierzchni działki 4. usytuowania obiektu na działce 5. sposobu przygotowania podłoża. Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy Prawo budowlane, zgłoszeniu podlegają garaże o powierzchni zabudowy do 35 m2. W przypadku garaży powyżej 35m2 oraz garaży z drugą kondygnacją wymagane jest już uzyskanie pozwolenia na budowę. Można więc z całą pewnością stwierdzić, że wielkość garażu jest jednym z najbardziej istotnych czynników wpływających na to, jakich formalności należy dopełnić, by móc go postawić. W tym miejscu warto również dodać, że zgłoszenie budowy garaży wolnostojących do 35 m2 jest możliwe jedynie wówczas, gdy ich liczba (razem z oranżeriami i altanami) nie jest większa niż 2 na każdych 500 m2 działki. Przystępując do budowy garażu bez pozwolenia, pamiętaj również, że na mocy przepisów prawa budowlanego garaż musi mieć nachyloną posadzkę, instalację elektryczną, odpowiednią wysokość itp.